Wat doet de reparatieafdeling allemaal
klick op het plaatje voor een fotoshow of op een van de foto's voor de afbeelding


carter1.jpg
Compleet gereviseerd carter, krukas en drijfstangen
De fotoŽs op deze pagina komen allemaal
uit een fotomap van Dhr H. Verlaan, die
klaar lagen om te worden weggegooid na
de beëindiging van Machinefabriek Voorburg

Gelukkig op deze pagina een samenvatting

carter2.jpg
in lijn brengen van de krukas lagers

carterlijnboor4.jpg
Lijnboren van de krukas lagers van een carter
De (industriele) reparatie afdeling
werd normaalgesproken in een adem genoemd met de motorafdeling. Deze afdelingen liepen welliswaar qua werkzaamheden behoorlijk in elkaar over, maar het grote verschil zit eigenlijk in de grootte en zwaarte van het werk

Strekwalslager
De laatste jaren werd de reparatieafdeling door Klaas van leeuwen geleid en de motorafdeling door Fritz Kolenbrander.

Ook het klanten bestand van de beide afdelingen liep door elkaar heen. De werkzaamheden bij de motorafdeling waren voornamenlijk de revisie van de kleinere verbrandinsmotoren zie motorafdeling

carterlijnboor7.jpg
Het op locatie lijnboren van een carter aan
boord van een schip
 

carterlijnboor8.jpg
Detail van het lijnboren
cillinderkop.jpg
Cillinderkoppen van een grote motor
cillinder-mantel.jpg
 Een cilindervoering die ge-hoond is
cillinders-200atm.jpg
 een aantal cillinders klaae voor aflevering
drijfstang.jpg
 het slijpen van de binnenkant van de krukaszijde van een drijfstang
drijfstang2.jpg
Zoek de verschillen, de krukaszijde van een grote drijfstang van een grote motor. Zie de kleine drijfstang op de achtergrond. Deze is ook een cm of 60 lang. Een drijfstang van een moderne automotor is maastal niet langer dan zoŽn 16 cm
drijfstang3.jpg
We hebben het hier over een grote drijfstang, die in de motor via een kruiskop aan een andere drijfstang aan de zuiger gekoppeld wordt

drijfstang4.jpg
In volle glorie
drijfstang5.jpg
zoŽn 3750mm drijfstang
drijfstang6.jpg
Nog even de verschillen
drijfstang7.jpg
Groot he, Klaas van Leeuwen bij de drijfstang
drijfstangen-koos-zurendonk.jpg
Koos Zurendonk bij de andere drijfstangen
honen.jpg
Klaas van Leeuwen bij de grote hoonbank
krukas-arie.jpg
Arie Gelderblom achter de Kellenberger krukas slijpbank
lagergieten.jpg
Jan Ruigrok bij het statisch ingieten van een lager
lagergieten1.jpg
Lager gieten

Toon Gardien, met het schhonspuiten
van motorblokken etc.
  motorafd0001.jpg
De motor is klaar om ingebouwd te worden in het schip. Dus op weg naar Rotterdam
 
motorafd0002.jpg
een laatste check
motorafd0003.jpg
even de hoogte voor de chauffeur bepalen
motorafd0004.jpg
wat een mooi gezicht
motorafd0005.jpg
Het vliegwiel, moet er ook bij
motorafd0006.jpg
bijna klaar
motorafd0015.jpg
Op de geestbrug(weg)
motorafd0007.jpg

 

 

motorafd0009.jpg
motorafd0010.jpg
motorafd0011.jpg
motorafd0012.jpg
motorafd0013.jpg
motorafd0014.jpg
motorafd0016.jpg
motorafd0017.jpg
 
Zo lijkt ie niet zo groot
motorafd0018.jpg
 Maar het past maar net
motorafd0019.jpg
vakkundig op zŽn plaats gestuurd
motorafd0020.jpg
Letterlijk het schip in
motorafd0021.jpg
Nog een motor verlaat het terein
 
motorafd0022.jpg
en nog een
motorafd0023.jpg
motorafd0024.jpg
Vol trots poseren op wat je handen gemaakt hebben.

onbek, K.van Leeuwen, J.Lindemans? en Hans fokkens

motorafd0025.jpg
Deze motor is kennelijk boven op de A12 op de dieplader getakeld
motorafd0026.jpg
motorafd0027.jpg
motorafd0028.jpg